Uit internationaal vergelijkend onderzoek (TIMSS) blijkt dat in Singapore de beste rekenprestaties worden geleverd. Deze typische aanpak is intussen in veel landen ingevoerd. In de V.S. is gedegen onderzoek naar de resultaten gedaan: de prestaties van de Amerikaanse leerlingen gaan flink omhoog.

Rekenwonders is de Nederlandse bewerking van de internationaal volop geprezen Singapore rekenaanpak.

Jonge kinderen, maar ook veel kinderen uit de hogere groepen van het basisonderwijs, denken vanuit het geheel naar de delen. Traditionele rekenmethodes bieden losse delen/stukjes aan, die het kind zelf tot een betekenisvol geheel moet zien te vormen… en dat lukt lang niet iedereen.

Deze nieuwe aanpak kent een opbouw van kennis vanuit het geheel. Het zorgt voor inzicht en vaardigheden. Er wordt maar één onderwerp per keer behandeld, waardoor verwarring wordt voorkomen. Op basis van opgebouwd getalbegrip en rekenvaardigheid komt beheersing tot stand, waardoor het kind de samenhang en patronen binnen het rekenen gaat ontdekken.

Het kind leert eerst heel goed te begrijpen hoe getallen in elkaar zitten voordat het ermee gaat optellen, aftrekken enzovoort. Het wordt uitgedaagd om moeilijke rekenproblemen aan te pakken. Het leert gestructureerd na te denken en creatief te zijn om het probleem op te lossen. Zo leert het hoe op verschillende manieren naar problemen gekeken kan worden en dat er verschillende manieren zijn op het op te lossen.

Begrijpen in drie stappen:

  • Bij nieuwe inhouden wordt materiaal als bijvoorbeeld blokjes gebruikt
  • De materialen zijn niet meer nodig, het kind maakt zelf een tekening bij de rekenopdracht, waardoor het de opdracht beter begrijpt
  • Het kind kan handig rekenen zonder tekening of schema

Rozemarijn werkt als één van de eersten in Nederland met deze methode en zet het remediërend in.

Onderwijs Praktijk Texel leert een kind niet alleen goed rekenen, maar vooral ook goed nadenken!